betere weergave na de les voor leerlingen

Leony deelde dit Idee 3 maanden geleden
Nieuw

De leerlingen zien nu na de les de sterren en/of een kroontje. Daarbij het aantal foute opgaves zoals wij ze zien met de rode kruisjes. De leerlingen nemen dat als uitgangspunt en vinden dan ook, logisch, dat zij de les heel goed gemaakt hebben als er staat dat ze 0 fouten hebben. Zij vergeten echter de opgaves waarbij zij twee pogingen nodig hadden. Soms is dit verbeterd na hulp. Het verschil met de toets is erg groot voor hen. Als leerkracht zien wij het geheel. Is het mogelijk dat leerlingen aan het einde van de les een duidelijke weergave krijgen? Hoeveel groen, oranje en rood.

Reacties (1)

foto
21

Dag Leony,

Zie hiervoor ook de onderwijskundige verantwoording. We hebben vanuit de visie van leerlingmotivatie de 2e pogingen niet mee laten tellen met de erkenning van kroontjes. Als een leerling een fout antwoord in een tweede poging hersteld is deze dan ook niet echt volledig fout. Omdat leerlingen in de toets geen feedback krijgen (maar wel de gelegenheid hebben om antwoorden aan te passen voor het inleveren), kan het inderdaad anders overkomen bij leerlingen. Je suggestie om ook de tweede pogingen mee te nemen zou in dat opzicht wellicht beter passen in het doelenoverzicht na de les. We zijn ook benieuwd of andere leerkrachten ditzelfde bij hun leerlingen ervaren.

^Pieter