Leerdoelen (dorpen) open zetten voor leerlingen, ongeacht voorwaardelijkheden

Meester Aad deelde dit Idee 8 maanden geleden
Lange termijn

Sommige leerlingen kunnen bepaalde leerdoelen niet maken omdat ze eerst andere doelen moeten maken, maar ik weet dat ze die al kunnen. Daarom wil ik direct bepaalde leerdoelen voor leerlingen kunnen openzetten.

Reacties (7)

foto
48

Dat is een goed idee! We hebben dit opgenomen in onze planning.


Groetjes,

Pieter

foto
2

Fijn!


Daarnaast lijkt het mij ook fijn als je de doelen van een bepaalde week/blok open kan zetten in de werelden.

Stel dat een leerling een week ziek is geweest, is het niet te doen om de leerling de hele week in te laten halen.

Dan is het fijn als je op een gemakkelijke manier voor die leerlingen die doelen open kan zetten in de wereld, ondanks dat hij/zij niet de les heeft gemaakt behorende bij die doelen.

foto
2

Dag M,

Dat is een interessante suggestie, bedankt.

^Pieter

foto
foto
1

Lijkt me zeer wenselijk dat dit zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. We lopen er bij ons op school geregeld tegenaan dat leerlingen bepaalde doelen niet kunnen maken omdat ze voorwaardelijkheden niet voldoende in het systeem staan.


Zoals een voorbeeld van vandaag:

Voor het leerdoel 'Rekenen met staafgrafieken - enkele staven' moeten leerlingen eerst het leerdoel 'Plussommen t/m 1000' vrijspelen. Dit is aan bod gekomen tijdens de lessen en sommige leerlingen hebben destijds geen ±80 procent behaald. Nu loop ik er tijdens de les van staafgrafieken tegenaan dat deze kinderen hiervoor dus geen opdrachten kunnen maken.. Dat is onhandig!

foto
2

Dag Pieter,

Bedankt voor je toelichting. Het kan inderdaad lastig zijn dat leerlingen bepaalde doelen nog niet in kunnen. Wel zouden deze zogenaamde 'voorwaardelijkheden' zo moeten werken dat van leerlingen een bepaalde minimale vaardigheid van voorliggende doelen verwacht wordt die ze ook nodig hebben willen ze met dat volgende doel uit de voeten kunnen. In dit geval zou het betekenen dat leerlingen eigenlijk nog niet toe zijn aan de staafgrafiek. Als je het idee hebt dat ze hier wel al aan toe zouden moeten zijn, dan is er mogelijk een ander probleem (ingangseisen of vaardigheidsopbouw) wat opgelost kan worden.

We hebben overigens wel plannen om deze wens alsnog mogelijk te maken waar we binnenkort de eerste voorbereidingen voor zullen treffen.

^Pieter

foto
2

Dag Pieter,


Het idee van voorwaardelijkheden juich ik in de meeste gevallen ook zeker toe!!

Echter, je omschrijving van de voorwaardelijkheden waarin je aangeeft dat die zo zouden moeten werken dat van leerlingen een bepaalde minimale vaardigheid van voorliggende doelen verwacht wordt die ze ook nodig hebben willen ze met dat volgende doel uit de voeten kunnen, geldt niet voor uitzonderingen (bijv. ziekte).

Doordat ik als leerkracht deze voorwaardelijkheden niet kan aanpassen, kan ik, zoals MvanderHout hierboven beschreef, niet flexibel inspelen op leerlingen die bijvoorbeeld ziek zijn geweest. Ook verplicht de software de leerlingen om alle verwerking in Gynzy te doen terwijl ik tijdens de verlengde instructie niet werk met Gynzy maar andere hulpmiddelen/materialen. Deze leerlingen maken hierdoor minder 'meters' binnen de software en komen minder snel aan de benodigde ±80%.

In het voorbeeld hierboven over de les met staafgrafieken heb ik als leerkracht vastgesteld dat de betreffende leerling voldoende vaardigheden heeft om verder te kunnen met het volgende leerdoel.

foto
1

Ik loop hier ook tegenaan m.b.t. leerlingen die ik aan 1x doelen wil laten werken. Ze moeten nu eerst allerlei dorpen doorlopen die voorwaardelijk zijn, De meerwaarde hiervan is niet duidelijk en het motiveert de leerlingen niet.

foto