Leerjaar aanduiding bij eilanden voor de kids.

Roy Maessen deelde dit Idee 28 dagen geleden
In overweging

Als de kids in de eilanden oefenen, zien we dat ze regelmatig onder hun niveau oefenen. Bij navraag bij de kids bleek dat ze niet kunnen zien welk eiland er bij een leerjaar hoort. Dit vinden wij een gemis en geeft soms een vertekend beeld in de resultaten. De leerkrachten zien dit wel, maar kunnen niet elke keer alle kids individueel gaan aansturen.

zouden jullie bij de eilanden van de kids het leerjaar kunnen zetten?

Reacties (4)

foto
5

Dag Roy,

Bedankt voor je suggestie. Het leerjaar tonen voor de leerling zou inderdaad een manier kunnen zijn om de leerling met de juiste leerdoelen bezig te laten zijn. Er zitten ook een aantal nadelen aan het tonen van gerelateerde leerjaren aan leerdoelen, maar de noodzaak van het probleem dat ze mogelijk te makkelijke (lage) leerdoelen aanklikken is helder.

^Pieter

foto
5

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie.

Ben wel benieuwd welke nadelen jullie hierin zien.


Roy

foto
5

Dag Roy,

Eén van de nadelen is dat er eigenlijk geen officiële leerjaar-leerdoel koppeling bestaat. Elke opleider (leerkracht/school) kan zelf bepalen op welk moment welk leerdoel wordt aangeboden. Er zit wel een volgordelijkheid in bepaalde doelen (vandaar de voorwaardelijkheden in de Werelden - zie ook de onderwijskundige verantwoording). Veel lesmethodes hebben de leerdoelen naar een eigen volgorde in een jaar/blok/dag-planning weggezet, op basis van de gemene deler hiervan maakt bijvoorbeeld Cito ook een indeling van de te toetsen doelen per leerjaar. Wel is het zo dat bijvoorbeeld SLO suggesties geeft voor een leerjaar-leerdoelkoppeling. Op basis van al deze bronnen heeft Gynzy als referentiepunt voor de leerkracht ook een leerjaar-leerdoelkoppeling gemaakt. Hierdoor kan de leerkracht zien in welke leerjaren een bepaald leerdoel veelal wordt behandeld. Voor een leerling is deze informatie dan ook eigenlijk ook niet relevant als je het vanuit het perspectief van gepersonaliseerd leren bekijkt. Het bepalen van of je een bepaald leerdoel wel of niet zou moeten doen of kunnen aan een dergelijke 'norm' geeft de leerling informatie over of een doel onder, op of boven deze norm zit. Wanneer je echter gepersonaliseerde leerroutes volgt wordt deze norm minder waardevol. In dat geval zou bijvoorbeeld een indicatie van geplande leerdoelen te geven, of op een andere manier leerdoelen van (veel) lagere leerjaren te verbergen.


^Pieter

foto
4

Ik wil juist geen jaaraanduiding bij de eilanden voor het kind om bovenstaande reden.

foto