live volgen tijdens de toetsmomenten

Carla Salomons deelde dit Idee 5 maanden geleden
Nieuw

Wij willen graag live de toets volgen wanneer de kinderen aan het werk zijn. Net zoals bij de lessen. Wanneer leerlingen slordigheidsfouten maken, kan je als leerkracht hier direct op inspelen.

Reacties (3)

foto
41

Dag Carla,

Bedankt voor je suggestie. We zijn benieuwd of meer leerkrachten dit graag zouden willen. Nu is het zo dat de toets pas wordt nagekeken bij het inleveren. Dan kan het systeem ook pas aangeven wat er goed en fout is gegaan. Tot die tijd kunnen leerlingen al hun gemaakte opgaven aanpassen. Aan het eind van de toets wordt de leerling er nog extra aan herinnerd dat hij zijn antwoorden kan bekijken voor hij het inlevert. Zo kunnen "slordigheidsfouten" worden voorkomen. Als er onverhoopt een fout wordt gemaakt in de toets telt dit niet zwaar mee, aangezien de vaardigheidsscore (die de totale beheersing van elk doel aangeeft) gebaseerd is op elke opgave die de leerling heeft gemaakt. Zou het live volgen voor jou (of anderen) nog andere doelen hebben dan het voorkomen van slordigheidsfouten?

Hartelijke groet,

Pieter

foto
72

Hallo Pieter

Ik begrijp dat kinderen zelf verantwoordelijk zijn en dat ze kritisch moeten kijken naar hun eigen werk. Ze hebben bij mij vandaag de projecttoets gemaakt. Opdracht 1 ging over omtrek en opdracht 2 over oppervlakte. Nu hebben 5 kinderen ook bij opdracht 2 de omtrek uitgerekend ipv oppervlakte. Terwijl ze wel weten hoe ze de oppervlakte moeten uitrekenen. Ook bij de minimumtoets worden snel fouten gemaakt met bijv + en - sommen door elkaar halen. Wij vinden het jammer dat wij nu niet kunnen sturen. Helemaal omdat wij de toetsen ook gebruiken voor beoordeling rapport. We geven nu nog cijfers voor minimum, project en basistoets en nog niet per leerdoelen.

Ook vind ik het als leerkracht fijn om te zien hoe de kinderen de toets maken. De kinderen hebben hier ook geen hinder van en maken gewoon de toets. Ik zie hoe ze aan het werk zijn en kan direct inspelen op slordigheidsfouten. Verder kan ik al tijdens het maken van de toets direct zien welke kinderen bepaalde doelen niet beheersen. En maak ik hier direct nieuwe groepjes van voor mijn instructie. Dat kan ook na die tijd dat begrijp ik maar vind het wel fijn op deze manier.

foto
34

Dag Carla,

Bedankt voor je toelichting. Dat helpt ons beter met je mee te denken naar een passende oplossing.

Hartelijke groet,

Pieter

foto