Werelden: Doelen in het derde (laatste) niveau aan- of uit kunnen vinken.

Nico deelde dit Idee 7 maanden geleden
In overweging

In de werelden kan ik de hoofddoelen (bijv. 'Getalbegrip') aan- of uitvinken.

Wanneer ik klik op bijv. 'getalbegrip', kan ik daar ook doelen aan- of uitvinken.

Klik ik vervolgens op het doel 'Kennen van getallen' dan kan ik vervolgens de doelen A t/m N niet apart uitvinken. En dát zou ik dus wel graag willen kunnen! (In groep 8 hoeven de leerlingen namelijk alleen maar met doel M en N bezig. (En wellicht sommige leerlingen ook nog met J t/m L, maar er zijn vast geen leerlingen die A t/m I nog moeten doen!)

Ik zou hier dus graag als leerkracht zélf controle over willen hebben.

Reacties (4)

foto
54

Dag Nico,

Dank je voor je suggestie. Begrijp ik je goed als je graag op het diepste niveau in de Werelden, dus per leerdoel (+- 2400 stuks) zou willen kunnen instellen of leerlingen daarbij kunnen? We hebben dat momenteel niet mogelijk gemaakt omdat dit erg veel instelwerk zou betekenen en het lastig zou zijn om hier overzicht op te bewaren. We denken graag met je mee voor een oplossing voor het achterliggende probleem. Waarom zou je dit graag willen? Is aangeven welke doelen leerlingen moeten doen (in dit geval M & N) niet voldoende als je ook kunt zien in "Actueel" of leerlingen andere dingen gedaan hebben? Of zou het bijvoorbeeld helpen als je als leerling kunt zien welke leerjaren bij bepaalde doelen horen, of als je als leerkracht leerlingen kunt sturen/forceren naar bepaalde leerdoelen?

Hartelijke groet,

Pieter

foto
47

Hoi Pieter.


Dat is inderdaad wat ik bedoel. Standaard zou je ze dan allemaal aan kunnen zetten. Het gaat me er inderdaad om dat leerlingen uit groep 7 of 8 'voor de grap' aan het oefenen slaan met doelen uit groep 3 tot 6.

Natuurlijk kan ik als leerkracht aangeven dat ze alleen aan bepaalde doelen (bijvoorbeeld M & N) mogen werken. De meeste leerlingen zullen dat ook doen... maar ik wil als leerkracht zelf controle omdat ik eindverantwoordelijk ben.

Ook weet ik dat het mogelijk is om dit in te zien via 'actueel'. Maar om nu van elke leerling iedere dag bij 'actueel' te gaan kijken wat ze precies wanneer gedaan hebben lijkt me pas echt een bak werk.

Je suggestie om voor leerlingen zichtbaar te maken bij welk niveau/leerjaar een doel hoort vind ik wel een goede! Dat weten ze nu niet, en daarom kun je ze die verantwoordelijk ook niet echt geven. Wanneer dat voor hen zichtbaar is, kan ik hen erop aanspreken wanneer ze doelen oefenen die niet bij hun niveau passen. Ook het sturen/forceren van de leerkracht naar bepaalde leerdoelen lijkt me een zeer goed plan (Dat je als leerkracht bepaalde doelen/oefeningen voor een leerling klaar kunt zetten.)


Ik hoor graag wat je kunt betekenen.

foto
40

Dag Nico,

Dank je voor je uitgebreide toelichting. Dit helpt ons betere ontwerpbeslissingen te maken. Via dit platform en de blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Pieter

foto
43

Top! Graag gedaan!

foto