Opdrachten (bouwen, natekenen e.d.) eerst goed laten keuren door leerkracht voordat je verder kunt.

Anouk Bejas deelde dit Idee 11 maanden geleden
Nieuw

Ik merk in mijn klas dat leerlingen bij bouwopdrachten, tekenopdrachten e.d. op volgende opgave klikken zonder dat ze de opdracht gemaakt hebben. Uiteraard kun je hier met je klas afspraken over maken, maar het lijkt mij ook handig om een soort controle-knop voor de leerkracht in te bouwen. De leerlingen moeten hun opdracht dan eerst goed laten keuren voordat ze verder kunnen met de volgende opdracht. Op die manier voorkom je dat er zomaar verder wordt geklikt en dat er binnen bepaalde rekenonderdelen een beeld ontstaat bij de resultaten dat waarschijnlijk niet klopt.

Reacties (3)

foto
82

Dag Anouk,

Dank je voor je suggestie. Er ligt inderdaad een grotere eigen verantwoordelijkheid bij leerlingen om de opgaven die niet digitaal nagekeken worden wel te maken. Omdat er situaties voorkomen waarin een leerkracht met 30 of zelfs meer leerlingen met dergelijke opgaven bezig gaat, zou het wellicht onwenselijk zijn dat de leerlingen niet verder zouden kunnen als de leerkracht eerst alles van iedereen zou moeten nakijken. Om de last van de leerkracht hiermee niet te verhogen hebben we gekozen om dit inderdaad zonder directe afhankelijkheid van de leerkracht te maken. Dit biedt wel de mogelijkheid om leerlingen met deze verantwoordelijkheid om te leren gaan, door bijvoorbeeld achteraf in te kijken welke opgaven leerlingen hebben gemaakt.

Als jij of anderen dit toch liever anders ziet/zien, horen we dit graag.

Hartelijke groet,

Pieter

foto
69

Een eventuele toevoeging aan dit idee zou kunnen zijn dat kinderen pas na één (of meer minuten) kunnen doorklikken.

foto
75

Dank je Stefan, dat lijkt ons inderdaad een mooie toevoeging.

foto