Startniveau aanpassen voor leerlingen die halverwege het jaar instromen

Anoniem deelde dit Idee 14 maanden geleden
In overweging

Ik zou graag andere startniveaus bij leerlingen die halverwege het jaar instromen. Als ik groep 5 doe is dit halverwege het jaar te makkelijk en moet de leerling heel veel in de werelden oefenen met te makkelijke doelen. Als ik groep 6 doe komt deze leerling bij de grafieken te hoog uit, Het zou mooi zijn als het startniveau ook per half jaar ingesteld kan worden.

Reacties (5)

foto
111

Dank je voor je suggestie.

De startniveaus zijn inderdaad momenteel erg gericht op starten aan het begin van het schooljaar. We horen graag of meer leerkrachten dit zouden willen.

Hartelijke groet,

Pieter

foto
49

Dag Jakob,

Dank je voor je suggestie. Het toevoegen van startniveaus voor halverwege het jaar is een lastige kwestie, omdat hier in praktijk vrij veel verschillen zitten tussen hoe scholen en methodes hun schooljaar indelen. Omdat de wens wel vaker terugkomt hebben we het samengevoegd met een eerdere wens. We houden de wens in de gaten.

Hartelijke groet,

Pieter

foto
21

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik werk op het SBO en wij werken ook met leerlingen die halverwege het jaar instromen. Het zou een uitkomst zijn als hier een oplossing voor gevonden wordt.


groetjes Annemarie

foto
2

Dit zou ik prettig vinden. Wij stappen nu in met groep 5 en dan zou het fijn zijn, als er ook andere startmomenten mogelijk zijn.

Ik heb nu zelf voor rekenen voor de leerlingen n doelenoverzicht gemaakt.

Maar er gaat veel tijd "verloren" aan het werken aan doelen die de meeste kinderen al beheersen.

Halverwege zou al n betere optie zijn.

foto
2

Dag Miranda,

Omdat een instroom halverwege praktisch niet te bepalen blijkt (elke school/methode hanteert een andere planning), is er een andere oplossing voor instromen halverwege het schooljaar. Door contact op te nemen met de buddy kun je (tijdelijk) de voorwaardelijkheden uitschakelen en direct met de gewenste doelen aan de slag. In combinatie met het tonen van leerdoelen uit één specifiek leerjaar (zonder aansluitende leerjaren), maakt dit dat je toch goed met de juiste doelen aan de slag kunt.

Hartelijke groet,

Pieter

foto