Werelden: doelen kunnen aanvinken als beheerst

Inez Vos deelde dit Idee 9 maanden geleden
In overweging

Ik kan doelen aan- en uitvinken. Soms is een doel open voor een leerling maar moet hij een doel uit een ander gebied eerst hebben beheerst voordat hij het bepaalde doel kan oefenen. Ik zou graag als mentor doelen op beheerst kunnen zetten, zodat het kind ook een doel kan oefenen wat in zijn ontwikkeling past. Kinderen werken bij ons ook met andere materialen en laten hierbij zien dat ze een doel hebben beheerst.

Reacties (7)

foto
72

Dag Inez,

Dank je voor je suggestie. Dit is een interessante kwestie. Zou je bij het markeren als "beheerst" ook een vaardigheidsscore willen toekennen? bv. 75% , 85%, etc? Of meteen 100%? Een bijkomend gevolg van dat je zelf invloed zou hebben op vaardigheidsscores, is dat dit direct raakt aan de betrouwbaarheid van het systeem, maar ook aan de volgbaarheid van ontwikkeling (groei in vaardigheidsscore). We horen graag hoe jij en anderen dit voor je zien.

Hartelijke groet,

Pieter

foto
31

Beste Pieter,


Het is zeker in interessante kwestie, want bij ons op school lopen we tegen hetzelfde probleem aan als Inez. Niet eens zozeer omdat we met het gebruik van andere materialen bepalen of ze een doel beheersen, maar omdat we merken dat sommige kinderen veel tijd kwijt zijn met het maken van opdrachten om bij het volgende doel te komen, terwijl ze die deze voorliggende doelen voor 95-100% goed maken. Dit geeft aan dat ze dus onder hun niveau zitten te werken.


Even een voorbeeld ter illustratie. Met groep 5 zijn we bezig met minsommen t/m 1000. Een aantal kinderen is al vrij snel toe aan het maken van minsommen die over het tien- en honderdtal gaan (doel "o"). Toch moeten zij eerst een hele lading voorliggende doelen "uitspelen" voor ze hier eindelijk mee aan de slag kunnen (doel a t/m n + doelen uit het eiland minsommen t/m 100).


In mijn ogen kan dit "probleem" opgelost worden op drie manieren:

1. De functie van het moeten behalen voorliggende doelen uitschakelen. Dit heeft als nadeel dat kinderen geen inzicht meer krijgen in wat de opbouw van de doelen is en sommige kinderen aan totaal verkeerde dingen gaan werken.

2. Leerkrachten de mogelijkheid geven om handmatig doelen als beheerst af te vinken (de wens van Inez). Zoals ik begrijp uit de reactie van Pieter, brengt dat de betrouwbaarheid van het systeem in het geding. Als dit toch een optie zou zijn, zou ik gaan voor 75%. Want mijn doel is dat ze verder kunnen met het volgende doel, en niet dat ik het systeem "verbeter" of aanvul.

3. Leerkracht de mogelijkheid geven om sommige doelen handmatig "open" te zetten voor bepaalde leerlingen. Hierdoor oefen je geen invloed uit op het systeem qua vaardigheidsscore, maar kunnen kinderen wel verder met hetgeen waar ze aan toe zijn.

Misschien dat bij deze laatste optie zelfs de mogelijkheid bestaat om in te bouwen dat "als Pietje minsommen t/m 1000 met tientaloverschrijding beheerst op 80%, er automatisch vaardigheidsscore bijkomt bij het doel minsommen t/m 100 met tientaloverschrijding".

Er zijn vast voor en nadelen die ik over het hoofd zie, maar ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Tot slot raakt dit alles aan bij het topic: http://wensen.gynzy.com/topic/startniveau-aanpassen-voor-leerlingen-die-halverwege-het-jaar-instromen . Leerlingen die halverwege het jaar instromen lopen namelijk constant tegen dit probleem aan.


Met vriendelijk groet,


Daan Straathof

foto
31

Dag Daan,

Bedankt voor je uitgebreide aanvulling en oplossingssuggesties. Dat is voor ons erg fijn. We hebben het probleem inmiddels helder, evenals een divers aantal achterliggende redenen/situaties.

We zijn inmiddels ook bezig om hier een oplossing voor te ontwikkelen. Dergelijke feedback helpt dit mooi aan te scherpen. In de tussentijd is optie 1 al wel mogelijk, zie ook dit artikel. Eventueel kan dit ook voor een deel van de klas gedaan worden met een subgroepje.

^Pieter

foto
21

Dag Pieter,

Fijn dat dit wordt opgepakt en ik hoor graag wanneer er iets besloten of veranderd is.

De mogelijkheid om 'voorwaardelijkheden' uit te schakelen, vind ik best "tricky". Want zoals in dat artikel wordt aangegeven, worden de resultaten en analyses minder bruikbaar wanneer kinderen toegang hebben en werken in de "verkeerde" doelen en is het onomkeerbaar. Plus dat ik het voor een volledige groep als dusdanig moet instellen, terwijl ik het voor slechts enkele leerlingen nodig heb.

Of zou je dit a.d.h.v. mijn voorbeeld(en) toch wel aanraden?


Met vriendelijke groet,

Daan Straathof

foto
21

Dag Daan,

Je kunt ook een losse koppeling maken van de Werelden met een klein groepje leerlingen, waarbij je de voorwaardelijkheden alleen voor die groep uit laat zetten.

^Pieter

foto
5

Hallo,

Het zou inderdaad heel erg fijn zijn als je zelf opdrachten in de werelden kan "open zetten".Door een opdracht "open te zetten" hoef je ook immers geen scores te manipuleren.

Wij zijn bijvoorbeeld later dit schooljaar van start gegaan met Gynzy en het is zonde van de tijd, van de kinderen, als ze eerst allemaal opdrachten moeten doen van het begin van het schooljaar. Dit geldt ook voor kinderen die sterk zijn en toe zijn aan meer uitdaging.

Het zou misschien makkelijk opgelost kunnen worden door bij "instellingen van je ingestelde verwerkingssoftware" je een schuif hebt met "toegang tot alle opdrachten zonder tussendoelen te behalen". Of dat je dit bij leerlingenbeheer per individuele leerling kan aangeven onder "groepen".


Als deze mogelijkheid zou bestaan, zou Gynzy voor de kinderen en mij nog een stuk leuker worden :)


Bedankt!

foto
5

Dag Ingela,

Bedankt voor je aanvulling. Heb je hierover al eens met een Buddy contact gehad? Zie ook dit artikel.

Hartelijke groet,

Pieter

foto